Digital Supply Chain

Background:
IOT is a big thing, probably biggest ever.
Please refer to IIC (Industrial Internet Consortium) for details about IOT and its impact to businesses. Without no doubt and no argument, we have already stepped in to a new world of IoT (Internet of Things) Economy.
Let me draw two big pictures for you here:


(1) Information Technology Evolution
IBM came in on the first wave, General Purpose Computor, namely "mainframes" proliferation.
SAP R/2 and R/3 came in on the second wave as down sized or server and PC proliferation..
New generation of MS, APPLE, Oracle and Google, Salesforce.com, ….. all started surf on the third wave, "smart & connected" and cloud computing, a bigger and faster wave ever.


(2) Impacts to Economy and Businesses


We are in the second stage now transiting to the third stage;


Pre IOT era, traditional product companies built their reputations by;
◆Quality Products (products include “service products”)
◆Competitive Prices
◆Meet Customer needs efficiently & effectively
ex: Aircraft: less fuel, Tractors: plant faster,
Light bulbs: last long, less energy

IOT era(Stage-3 and onward), product companies build their reputations by;
◆Down Stream Values to Customers
◆Reasons-Why behind the buy
◆Use-of-Product to meet specific “outcomes”


Ex: Optimization of transportation of people
across long distances
Increase crop yield
Lighting only when needed


So economy transforms from “Product Economy” to “Product Outcome Economy”.
This transformation is unavoidable and is to happen globally and rapidly.
Businesses then compete on their ability to deliver quantifiable results that matter to their customers in a specific places and time.


Heavily rely on;
◆Business Partners,
◆Connected Ecosystems,
◆Advanced Analytics, Knowledge to interpret data,
◆New data steam from smart products for customer needs and behaviors
◆Global Scale and Reach

This will change the process of Marketing and Selling significantly. Software for automatic lead generation designed based on traditional product economy won’t be instrumental to businesses competing to improve their top line performance.

In Outcome economy, delivery of outcomes instead of products(inventory) is key. Think about perpetual license model of software product business vs SaaS, PaaS, or IaaS. Marketing including pricing and therefore remodel king of business model are crucial. These changes keep all pro's busy reengineering their knowledge and capability. Embedded predictive analytics  and cognitive computing tech may make them simpler for people.

The future will define the relationship between "producer" and "consumer".  Some large amount of product economy however remain as product business than product outcome business. It has just begun and will mature next 10 years.

Push economy or corresponding supply chain matured over 100 years after 2nd Industrialization. I think this time it matures in 10 years, 1/10th of the speed, as it is accelerated by software and data science and "smart & connected" architectual enhancements.

Like flat production yields the best plant productivity, push should be a dominant orientation in product business. But how to respond customer's demand, the point of competition is moving to outcomes already from product functionality and price.

Once connected to real time consumer oriented supply chain system, other than micro(tactical) algorithm such as allocation of inventory or adjusting product mix and capacity, etc would not make any competitive differences or discreminations. So once connected, supply chain in digital economy is a utility and is a mission critical but not a strategic. Product design, quality, timing and software and IOT techniques to increase outcomes are the strategic.

英語力

英語があまり話せない両親を持ち、あまり英語が話せない先生たちから学び、あまり英語が話せない友達と日々を過ごす子ども達が英語が素晴らしく話せるようになると思いますか? もちろん少数の例外的な優秀な子は居るでしょうね。外国語を上手に話せる国民、対象人口の50%がTOEFLなど授業だけ良くしても実現できるわけがないと思う。
International Schoolでどの様に英語を教えているか調査すればよく分かります。中等教育で始めても遅い。

起業家への投資に関する基準

私が他人にその会社への投資を勧める

必要条件は5つ;

(1)技術・マーケティングのスキル・経験(成功だけでなく失敗も)の    あるマネジメントチームであること

(2)規模と競争会社の少ない魅力的な市場セグメント向けの”おもしろい”新製品・新サービスであること

(3)顧客が真剣に興味を持つ証左や立ち上げ時期における無名企業の信用のなさを克服する知恵があること

(4)事業モデルが短期的に大きく成長しうるパス、つまり金を稼げる成長性と利益性が見えていること

(5)投資家がおおきなリターンを期待しうること

十分条件

マネジメントチームと事業・製品のテクノロジー基盤が、試行、エラー、実験の紆余曲折に柔軟に対応できること

この基準に合わない案件は、所詮は千三つ的案件でありギャンブルに近いので、他人には勧められません

 

第104回中央教育審議会総会 中根滋の発言内容

今日は今年最後の中教審総会(第104回)がありました。馳大臣も氏家副大臣も出席された。大臣から中教審に諮問のあった①教員の資質能力向上、②チーム学校、③コミュニティースクール・学校地域協働の最終審議を行い、馳大臣に答申した。

 

私の発言:

『今回の答申は、地域教育ビジョン、教えモデル、教えQA体系を改めて描きなおすという非常に意義深いものだ。学校教育の専門家が、国や都道府県、市町村と協力し、その地域の未来創生ビジョンを描く。そのビジョンの上に地域教育の将来ビジョンを描く。地域経済の発展、地域生活の向上、そして子供たちの将来性の拡大への貢献を目指す。スケールの大きいコンセプトだ。この課題解決に一生懸命努力する大人の姿を、そしてやがてにじみ出てくる効果を、無意識に、あるいは意識的にそのビジョンの当事者である子供たちは見ている。そのことが、やがて子供たちが成長するとともに様々な中長期の好循環を生んでいくことを期待する。

学校教育に今日求められている課題は、例外なくどれも『答えが一つではない』という難しさがある。今回の答申でWHAT・HOW・WHOが明確になった。立場・役割を超えた積極的な水平連携、横断的積極協力が大前提となる訳だが、実行フェーズにおいて総論賛成、各論反対、後回し論、棚上げ論という現象でリスクが現れる。チェンジマネジメントの常だ。専用のホームページを立ち上げ、アーリーサクセス、サクセスケースをどんどん全国の現場にフィードバックすればリスクは最小化できると思う。答申を絵に描いた餅で終わらせてはならない。大臣はじめ関係の皆様の積極的な取り組みを、しっかり応援していきたい。

最後に、教育が、家庭教育・学校教育・社会教育という3つから成り立っていることを改めて強調しておきたい。

ここに至るまでの関係者のご忍耐と、ご努力に感謝する。』